Ladislav Čarný

Prof. Ladislav Čarný (1949, narodený v Žiline) je akademickým maliarom, významným súčasným slovenským výtvarníkom a predstaviteľom konceptuálneho a procesuálneho umenia. Od roku 1992 pôsobí ako pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre teórie a dejín umenia. Jeho profesionálne aktivity majú široký záber: od výtvarného umenia cez teóriu umenia, organizovanie výstav, sympózií, workshopov až po pedagogiku, didaktiku a publikačnú činnosť.

Dominantnou témou analyzovanou v tvorbe Ladislava Čarného sa stalo skúmanie reality, prejavujúce sa ako dialóg so špecifickým výstavným, ale aj nevýstavným priestorom, a umeleckými dielami iných autorov, pričom spoločným menovateľom je vždy snaha o vytvorenie priestoru pre zmysluplnú komunikáciu s divákom. Väčšmi ho zaujíma pozícia tvorcu ako „pozorovateľa“, nie „stvoriteľa“. V súvislosti s ideami konceptuálneho umenia mu nejde o vytváranie konečného umeleckého diela (artefaktu), ale najmä o samotnú myšlienku, ktorú dielo sprostredkúva počas svojej premeny. Po roku 2000 programovo skúma transformáciu významov, (ne)možnosť porozumenia textu v zmysle vizuálneho a konceptuálneho diela a jeho kontextov v oblasti nových médií – v podobe TV-objektov, video-skulptúr či interaktívnych inštalácií.

Tabu kresťanského umenia Prúd umenia, ktorý nazývame kresťanským, je približne rovnako starý ako kresťanstvo samotné. Od iných prúdov je ho možné najjednoduchšie odlíšiť tým, že sa pridŕža kresťanského svetonázoru ako hlavného východiska. Keďže každé umenie reflektuje dobu, v ktorej vznikalo, pri hľadaní prejavov kresťanstva v umení ľahko identifikujeme v dobách prvých kresťanov symboly zrozumiteľné len pre zasvätených (holubica, ryba, kríž, baránok), v neskorších storočiach vidíme plne využitý naratívny potenciál gotických katedrál (evanjelizácia sochami, obrazmi, vitrážami), a prechádzame cez etapu dramatického umenia protireformácie (výjavy zo života svätých) a osvietenstvo až po moderné umenie, o ktorého podstate sa v príbehu dvadsiateho storočia viedli nekončiace diskusie. S rečníkmi sa budeme rozprávať o tom, či v súčasnosti vôbec existuje kategória „kresťanské umenie“ a ak áno, ako ho zadefinovať a ako ho poctivo vytvárať. Neobídeme otázku umenia v sakrálnom priestore, zobrazovania posvätných tém „neposvätným“ spôsobom, pojem krásy a gýča a iné. Dorota Sadovská, Ladislav Čarný Čo je podstatou a ťažiskom kresťanského umenia? Môže byť kresťanské umenie gýčom? Ako súvisí morálka a autorita so slobodu autora? Umenie Diskusia o hraniciach výtvarného umenia. tabu krestanskeho umenia prud umenia ktory nazyvame krestanskym je priblizne rovnako stary ako krestanstvo samotne od inych prudov je ho mozne najjednoduchsie odlisit tym ze sa pridrza krestanskeho svetonazoru ako hlavneho vychodiska kedze kazde umenie reflektuje dobu v ktorej vznikalo pri hladani prejavov krestanstva v umeni lahko identifikujeme v dobach prvych krestanov symboly zrozumitelne len pre zasvatenych holubica ryba kriz baranok v neskorsich storociach vidime plne vyuzity narativny potencial gotickych katedral evanjelizacia sochami obrazmi vitrazami a prechadzame cez etapu dramatickeho umenia protireformacie vyjavy zo zivota svatych a osvietenstvo az po moderne umenie o ktoreho podstate sa v pribehu dvadsiateho storocia viedli nekonciace diskusie s recnikmi sa budeme rozpravat o tom ci v sucasnosti vobec existuje kategoria krestanske umenie a ak ano ako ho zadefinovat a ako ho poctivo vytvarat neobideme otazku umenia v sakralnom priestore zobrazovania posvatnych tem neposvatnym sposobom pojem krasy a gyca a ine dorota sadovska ladislav carny co je podstatou a taziskom krestanskeho umenia moze byt krestanske umenie gycom ako suvisi moralka a autorita so slobodu autora umenie diskusia o hraniciach vytvarneho umenia
umenie
1
1398369600
tabu krestanskeho umenia