Dorota Sadovská

Dorota Sadovská (1973, pochádza z Bratislavy) patrí k najvýraznejším osobnostiam slovenskej výtvarnej scény. Vo svojich prácach sa neustále drží tradičného média – maľby v klasickej realistickej podobe. Napriek tomu vždy vstupovala aj do iných médií, spájala ich a stierala medzi nimi hranice. Svojimi plátnami cielene tvorí v galerijnom priestore prostredia a inštalácie. Jej hlavným námetom je realisticky zobrazené ľudské telo. Z nezvyčajného uhla pohľadu. Farebnosť tela často splýva s pozadím, telo je ponorené vo farbe okolia, priestor aj človek sú jedno. Trvalou témou v tvorbe Sadovskej sú zobrazenia svätých, zobrazenia nahých ľudských tiel z nadhľadu. Sú identifikovateľní atribútmi, ale do popredia sa dostáva práve ich ľudský rozmer.

Tabu kresťanského umenia Prúd umenia, ktorý nazývame kresťanským, je približne rovnako starý ako kresťanstvo samotné. Od iných prúdov je ho možné najjednoduchšie odlíšiť tým, že sa pridŕža kresťanského svetonázoru ako hlavného východiska. Keďže každé umenie reflektuje dobu, v ktorej vznikalo, pri hľadaní prejavov kresťanstva v umení ľahko identifikujeme v dobách prvých kresťanov symboly zrozumiteľné len pre zasvätených (holubica, ryba, kríž, baránok), v neskorších storočiach vidíme plne využitý naratívny potenciál gotických katedrál (evanjelizácia sochami, obrazmi, vitrážami), a prechádzame cez etapu dramatického umenia protireformácie (výjavy zo života svätých) a osvietenstvo až po moderné umenie, o ktorého podstate sa v príbehu dvadsiateho storočia viedli nekončiace diskusie. S rečníkmi sa budeme rozprávať o tom, či v súčasnosti vôbec existuje kategória „kresťanské umenie“ a ak áno, ako ho zadefinovať a ako ho poctivo vytvárať. Neobídeme otázku umenia v sakrálnom priestore, zobrazovania posvätných tém „neposvätným“ spôsobom, pojem krásy a gýča a iné. Dorota Sadovská, Ladislav Čarný Čo je podstatou a ťažiskom kresťanského umenia? Môže byť kresťanské umenie gýčom? Ako súvisí morálka a autorita so slobodu autora? Umenie Diskusia o hraniciach výtvarného umenia. tabu krestanskeho umenia prud umenia ktory nazyvame krestanskym je priblizne rovnako stary ako krestanstvo samotne od inych prudov je ho mozne najjednoduchsie odlisit tym ze sa pridrza krestanskeho svetonazoru ako hlavneho vychodiska kedze kazde umenie reflektuje dobu v ktorej vznikalo pri hladani prejavov krestanstva v umeni lahko identifikujeme v dobach prvych krestanov symboly zrozumitelne len pre zasvatenych holubica ryba kriz baranok v neskorsich storociach vidime plne vyuzity narativny potencial gotickych katedral evanjelizacia sochami obrazmi vitrazami a prechadzame cez etapu dramatickeho umenia protireformacie vyjavy zo zivota svatych a osvietenstvo az po moderne umenie o ktoreho podstate sa v pribehu dvadsiateho storocia viedli nekonciace diskusie s recnikmi sa budeme rozpravat o tom ci v sucasnosti vobec existuje kategoria krestanske umenie a ak ano ako ho zadefinovat a ako ho poctivo vytvarat neobideme otazku umenia v sakralnom priestore zobrazovania posvatnych tem neposvatnym sposobom pojem krasy a gyca a ine dorota sadovska ladislav carny co je podstatou a taziskom krestanskeho umenia moze byt krestanske umenie gycom ako suvisi moralka a autorita so slobodu autora umenie diskusia o hraniciach vytvarneho umenia
umenie
1
1398369600
tabu krestanskeho umenia